پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250897
افزايش افسار گسيخته اجاره بهاي مسکن/ نفس مستاجران بريد
تاریخ انتشار : 1400/06/07 10:12:18
نمایش : 1238
آشفته بازار مسکن و افزايش افسار گسيخته نرخ اجاره بها و رهن مسکن يکي از صدها مشکلات اجاره نشينان است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از کردتودي، کردستان، محروميت، مظلوميت، تورم، گراني، نارضايتي مردم، کلمات عجين شده با مردم کردستان است.هر کجاي کردستان را دست مي گذاريد درد است و درد، دردي که به زخم هاي عميق و چرکين تبديل شده و براي مرهم آنها بايد افراد جهادي باشند که از جنس همين مردم باشند و کوخ نشين باشند.

يکي از مشکلات اين استان بيکاري است که دردهاي ديگر را در پي خود دارد، آشفته بازار مسکن و افزايش افسار گسيخته نرخ اجاره بها و رهن مسکن يکي از هزاران درد مردم کردستان است.

همزمان با فرا رسيدن فصل پاييز و اوج جا به جايي اجاره نشين ها و يا تمديد قرار داد، ميزان رهن و اجاره بها در کردستان سر به فلک کشيده و نرخ هاي که  اعلام مي شود نفس مستاجران را بريده.

هرچند بر اساس مصوبه وزارت راه و شهرسازي نرخ افزايش اجاره‌بها بين 15 تا 20 درصد است اما بسياري از موجران بدون در نظر گرفتن اين مصوبه اقدام به افزايش بيش‌از 50 درصدي اجاره‌ها کرده‌اند که اين امر با توجه به وضعيت اقتصادي موجود به يک بحران براي اقشار کم‌درآمد جامعه تبديل‌شده است.

بازار مسکن کردستان بي صاحب است!

يکي از مستاجران کردستاني در گفتگو با خبرنگار کردتودي اظهار اشت: به دليل عدم نظارت در بازار مسکن کردستان هر بنگاه يک قيمت براي خود اعلام مي کند.

وي گفت: بازار مسکن دچار تلاطم شديدي است و با اين وضعيت تورم و بد اقتصادي براي خيلي از مستاجران پيدا کردن خانه آرزو شده!

اين شهروند کردستاني ادامه داد: بنگاه داران علت افزايش اجاره بها و وديعه ها را افزايش مصالح ساختماني اعلام مي کنند و مسوولان بايد فکر اساسي براي اين مشکل ارائه دهند.

صاحب خانه مستاجران را دريابند

افزايش ناگهاني و چند درصدي مسکن در هر سال قدرت برنامه ريزي براي صاحبخانه شدن مستاجران را خريده و با اين قيمت هاي سر به فلک کشيده مستاجران با وديعه هاي که دارند قادر به اجاره مسکن در داخل شهرهاي استان کردستان نيستند و به مجبور به  مهاجرت به حاشيه شهرها شده اند.

محمدزماني يکي از مشاورين املاک شهر بيجار در گفتگو با خبرنگار کردتودي اظهار داشت: سال 1400 بدترين سال براي بازار رهن و اجاره در شهر بيجار است و معاملات مسکن هم به صورت راکد است.

وي افزود: با اين اوصاف در کلام بگويم شرايط فعلي بسيار بغرنج است و نمي توانيم جوابگوي مردم باشيم.

محمدزاده شهروند کردستاني با بيان اينکه اين روزها دلالان در بازار مسکن و اجاره بها حکمراني مي‌کنند، گفت: متأسفانه در ماه‌هاي اخير قيمت مسکن در سنندج به حدي بالا رفته که يک خانه 50 متري در حاشيه شهر که قبلاً با قيمتي معقول قابل خريد بود، امروز به قيمتي دو برابر و يا حتي چندين برابر بيشتر از قيمت واقعي و ارزش اصلي ملک به فروش مي‌رسد.

صاحب‌خانه ها حاضر به کم کردن مبلغ رهن و اجاره نيستند

حاتم صادقي يکي از مشاورين املاک در شهرک مولوي سنندج با اشاره به اين مسئله بيان کرد: اگرچه از سوي ستاد کرونا اعلام شد که اجاره بها فقط ۲۰ با ۱۵ درصد اضافه شود اما صاحب‌خانه ها اين را هم قبول ندارند و به مستاجر مي گويند ما که راضي نيستيم و مستاجر مستاصل مانده است.

وي گفت: متاسفانه نزديک به دو سال است که قيمت رهن و اجاره در سنندج خيلي بالا رفته و مستاجرها اغلب از عهده اين مبالغ بر نمي آيند و از سوي ديگر صاحب‌خانه ها حاضر به کم کردن مبلغ رهن و اجاره نيستند.

وي افزود: گراني سرسام‌آور و در پي آن رکود خريدوفروش نزديک يک سالي است دامن‌گير بازار مسکن استان کردستان شده و اين تداوم به‌گونه‌اي است که گويي قصد تمامي ندارد؛ قيمت خانه چراغ خاموش روزبه‌روز در حال افزايش است و اجاره‌بها به چند ده برابر افزايش‌يافته و صداها به‌جايي نمي‌رسد.

۱۱ درصد واحدهاي مسکوني در کردستان خالي هستند

عرفان مرادي، مديرکل مسکن و ساختمان راه و شهرسازي کردستان چندي پيش با بيان اينکه طبق اين طرح ماليات بر طبقات مازاد خانه‌هاي بيشتر از مساحت ١۵۰ متر مربع اعمال مي‌شود، اظهار کرد: منظور از مازاد اين است که اگر فردي ساختماني ۵ طبقه دارد بايد بابت ۳ طبقه خالي آن ماليات به دولت پرداخت کند و دو طبقه باقي مانده مشمول ماليات نمي‌شود.

وي افزود: هدف از اين طرح فشار آوردن به مالکين براي اجاره دادن خانه‌هاي خالي بوده و با اين روش دولت به دنبال تعديل اجاره بها در کشور است.

مرادي تصريح کرد: دلالان هميشه موجب ايجاد اخلال در بازار کشور و به خصوص مسکن بوده‌اند و اگر دولت مصرانه اجراي طرح ماليات بر خانه‌هاي خالي را پيگيري کند و نظارت گسترده در اين خصوص داشته باشد تاحدودي کار براي دلالان حوزه مسکن سخت خواهد شد.

وي عنوان کرد: طبق صحبت‌هاي مطرح شده اين طرح تا پايان شهريور ماه سالجاري به حالت اجرايي درخواهد آمد.

مرادي بيان کرد: طبق آمار سرشماري نفوس و مسکن سال ۹۵ از ۴۵۰ هزار واحد مسکوني استان کردستان چيزي حدود ۵۰ هزار واحد معادل ١١ درصد تعداد کل خالي بوده است.

وي يادآور شد: استان کردستان در بحث اجاره‌نشيني در سطح متوسط کشوري با ۳۲ درصد اجاره‌نشين قرار دارد و درصورت اجرايي شدن طرح ماليات بر خانه‌هاي خالي و شروع تحويل مسکن ملي انتظار مي‌رود تا حدود کمي اجاره‌بها و قيمت مسکن در استان کردستان تعديل شود.

سالانه بايد يک ميليون واحد مسکوني ساخته شود

عليرضا زنديان نماينده مردم بيجار در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگارکردتودي در رابطه با ضرورت اجراي صحيح قانون ماليات بر خانه‌هاي خالي گفـت: قوانين ماليات‌ ستاني از سوداگران و دلالان بازار مسکن تنها به عنوان يک مولفه اثر گذار بر کاهش قيمت خانه است اما علاج کار در ايجاد تعادل در عرضه و تقاضا و رفع کمبودها و جبران عقب ماندگي هاي حوزه ساخت مسکن، است.

وي با بيان اينکه در حالي که سالانه به ساخت يک ميليون واحد مسکوني نياز داريم سالانه تنها 300 هزار واحد مسکوني توليد مي‌شود، افزود: در حال حاضر سالانه با کمبود  700 هزار واحد مسکوني مواجه هستيم که بي توجهي به آن، شرايط بازار خانه را بحراني‌تر مي‌کند.

عضو هيئت رئيسه کميسيون اقتصادي مجلس  با بيان اينکه در حالي که سالانه به ساخت يک ميليون واحد مسکوني نياز داريم سالانه تنها 300 هزار واحد مسکوني توليد مي‌شود، افزود: در حال حاضر سالانه با کمبود  700 هزار واحد مسکوني مواجه هستيم که بي توجهي به آن، شرايط بازار خانه را بحراني‌تر مي‌کند.

زنديان با اشاره به افزايش افسارگسيخته اجاره مسکن، اظهار کرد: بي توجهي به مديريت بازار مسکن، شرايط را به نحوي بحراني کرده که هر روز شاهد افزايش قيمت اجاره بها هستيم و هيچ يک از نسخه‌هاي وزارت راه و شهرسازي براي اين بيماري مزمن اعم از ارائه وام وديعه مسکن و تعيين سقف 25 درصدي افزايش اجاره بها در کلانشهر‌ها، شفابخش نيست.

نماينده مردم بيجار گروس در مجلس با تاکيد بر اينکه عدم نظارت بر بازار موجب جولان دلالان و واسطه گر‌ها در بازار شده است، تصريح کرد: بسياري از دلالان با حضور در بستر خالي از نظارت، اپليکشن‌هاي خريد و فروش مانند ديوار و شيپور، قيمت سازي کاذب کرده و مانع کاهش قيمت مسکن مي‌شود. لذا بهترين شيوه براي کنترل کوتاه مدت اين بازار آشفته، جلوگيري از فعاليت دلالان در سايت‌هاي خريد و فروش و اجراي دقيق و جدي قانون ماليات بر خانه‌هاي است.

و اما...

با توجه به فرا رسيدن فصل پاييز و جابه جايي مستاجران، افزايش اجاره بها و رهن منزل يک معضل براي اقشار کم درآمد محسوب مي شود طوريکه يافتن سرپناه مناسب براي برخي از مردم به ويژه جوانان به يک آرزو تبديل شده است.

اميدواريم با روي کار آمدن دولت انقلابي فکري اساسي براي اين معضل بزرگ در کشور و به تبع آن در کردستان انديشيده شود تا بيشتر از اين مردم در تنگنا قرار نگيرند.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html